onsdag 2. april 2014

Spion-maraton på øret

Etter at min lydbok-bonanza tok til har jeg harva i meg en god del kvalitetskrim fra Söta Bror (tenker å lage ei liste, men tør nesten ikke av frykt for hvor lang den kommer til å bli...). Akkurat nå er jeg ca. halvveis inne i "Bilderbergmötet" av Anders Jallai, den foreløpig siste av 4 bøker der eks-agenten og Estonia-pårørende Anton Modin er hovedperson. Selvfølgelig går jeg grundig til verks og har lest [hørt] de tre foregående bøkene - og nå har jeg nettopp funnet ut at det kommer en til. Hurra!



Å lese en hel serie på rappen kan bli i meste laget, men Anders Jallais bøker har det som skal til for å fange meg som leser: Interessante plott, en god dose spenning og god karakterutvikling. Litt aktuell samfunnskritikk er også bra i "kiosklitteratur"* - og det er kanskje det som egentlig er essensen i Jallais bøker. Han vil nemlig fortelle om hvordan verden styres informelt gjennom usynlige og udemokratiske allianser. Var mordet på Olof Palme egentlig et fordekt statskupp? Var Estonia-forliset bare en ulykke? Gjennom den kalde krigen var "det nøytrale" Sverige vestmaktenes utpost mot Sovjet, og mye godt, gammeldags spioneri har funnet sted på svensk mark. Anders Jallai har bakgrunn som jagerflypilot, kystjeger og dykker (akkurat som hovedpersonen Anton Modin) og skriver med stor troverdighet. Spennende og konspiratorisk slik vi vil ha det!

Bøkene er ikke oversatt til norsk, men ettersom språkene er så like bør ikke det by på for store problemer. De kan kjøpes i en rekke formater for en slikk og ingenting på adlibris.no.

Som en ekstraservice legger jeg inn trailere for bøkene, i kronologisk rekkefølge, attpåtil:


1. Spionen på FRA:

2. Landsförrädaren:

3. Natoagenten:

4. Bilderbergmötet:


*Med "Kiosklitteratur" mener jeg krim og sånt som aldri kommer til å få en sånn anerkjennelse som klassisk skjønnlitteratur har, selv om det ligger like mye arbeid bak osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar