fredag 5. oktober 2012

Testing... testing... timelapse!

Noe av det kuleste som finnes er timelapse. Kort forklart er det stillbilder som er satt sammen til film - men der vanlig filmopptak har rundt 30 bilder pr. sekund, kan timelapse-filmer variere veldig på intervallene mellom hvert bilde.

Denne teknikken gjør at man kan fange opp de virkelig store bevegelsene som f.eks. skyer som glir sakte over himmelen eller en blomst som springer ut eller... Bare fantasien setter grenser. En av verdens dyktigste timelapse-fotografer heter Terje Sørgjerd; se hans filmer på vimeo og bli bergtatt!

Nå er det et lysår fra Terjes fantastiske filmer til mine spede forsøk, men et sted må man da begynne. Her er et ferskt produkt, bildene er tatt fredag ettermiddag/kveld og filmen er laget natt til lørdag. Bare se her (velg gjerne HD!):


Som det framgår av teksten er den første scenen tatt med blenderprioritet 3.5. Da varierer lukkertiden fra 1/30 sek. til 1 sek og det er stort sett samme lysforhold hele veien. Den andre scenen er tatt med blender 3.5 og 1/3 sek. lukkertid. Da ser man godt hvor fort det mørkner bare i løpet av en halvtime!

Dermed har jeg fått en viss måloppnåelse i dette prosjektet: Jeg var usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til blender og lukkertid, men har nå fått svar på det.

1 kommentar: