onsdag 3. april 2013

Evert prøver å lese noe annet enn krim (1)



Som den observante leser vel har fått med seg går det stort sett i krim når jeg tyr til litterære utskeielser. Jeg har flere ganger forsøkt å lese "noe annet", men ofte mistet interessen før jeg kommer ordentlig inn i handlinga.

For litt siden fikk jeg et boktips av en venn, som forøvrig deler min krim-avhengighet. Han hadde nettopp lest Den merkelige hendelsen med hunden om natten og mente at den burde passe bra til meg. Ettersom jeg er en som lytter til gode råd og gjerne følger dem, bestemte jeg meg for å gi den en sjanse. Ettersom jeg også prøver å forbedre mine språkkunnskaper valgte jeg å strene rett til originalutgaven i stedet for den oversatte, altså The curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon.

Jeg ble umiddelbart fascinert. Underveis i lesninga måtte jeg søke opp litt stoff om boka, og fant en aldeles glimrende omtale på bloggen mitt snitt. Det fine med internett er jo at man kan linke (eller lage koblinger, som noen kaller det) i hytt og vær, så for ikke å fylle opp harddisken til internettet med unødvendig masse ord anbefaler jeg å lese omtalen i nevnte blogg - og så sporenstreks lese boka.

Jeg kan jo alltids strekke meg så langt som å reprodusere en kommentar jeg støtte på et sted; "man gapskratter på én side, for så å gråte på den neste". Bifalles.

(En liten presisering; Denne boka har riktignok et snev av krim i seg, men det er ikke hovedsjangeren.)

2 kommentarer:

  1. Mark Haddon er en forfatter som skriver humørfylt med alvor for å si det slik.....fornøyelig den boken som kom tre år senere også:A Spot of Bother - på norsk: Noe til besvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset! Jeg har nettopp kjøpt "Red house" av samme mann, gleder meg til å ta fatt på den. God (lese)sommer!

      Slett