søndag 9. juni 2013

Jo Nesbø vs. Arne Dahl


Beklager - overskrifta ble mer dramatisk enn tiltenkt. Det er ikke en annonsering av boksekamp, ei heller en dyptpløyende analyse av to forfatterskap. Men i all viraken omkring lanseringen av Harry Hole-bok nr. (poli)10 vil jeg gjøre min krimlesende leserskare oppmerksom på at omtrent samtidig har altså Arne Dahl sluppet sin bok nr. 14. Ikke det at 14 er bedre enn 10 i denne sammenhengen, å nei. Og jeg mener heller ikke å disse Jo Nesbø og Harry Hole - for den serien er unektelig en favoritt! Det var faktisk Jo Nesbø som fikk meg hekta på krim, og hver bok har vært etterlengta. Så det så. 

Men det som får meg til å skrive dette innlegget er indignasjonen over at Arne Dahls norske forlag Cappelen Damm (Nesbø har Aschehoug) så til de grader holder norsk krimpublikum for narr og sooooooommmlleeeer med å gi ut bøkene på norsk. Og de som er utkommet har ikke fått særlig stor oppmerksomhet. Men i Ytlandet høster Arne Dahl store salgstall, priser og nominasjoner, og nå er jo britene helt i hundre over TV-serien. 

For oss blodfans har ikke dette så mye praktisk betydning, vi kjøper jo bøkene på svensk så snart de kommer ut, men for alle andre krimlesere er det jo en hån!

Ærlig talt og helt personlig mener jeg at Arne Dahl skriver bedre enn Jo Nesbø (litt mer begrunnelse og mer kritikk av forlaget kan leses her), men det er ikke det viktigste her. Poenget er at nå må Cappelen Damm ta seg sammen og gi norske krimlesere den kvalitetskrimmen de (vi) har krav på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar